Walka finałowa zakończyła się zwycięstwem Charlesa Soule. Postanowiłem dodać tutaj tą informację, bo bez czytania drugiej edycji Areny nie da się tego domyślić ~ Mayakovsky
Historia rozwoju i czasy obecne:
Od czasu uruchomienia przez Belpoisa Superkomputera do dnia rozpoczęcia pierwszej edycji turnieju minęło ok. 40 lat. (10)
Przez ten czas wiele się wydarzyło. Ok. 20 lat po pokonaniu Xany komercyjne superkomputery kwantowe zaczęły zbliżać się do możliwości Superkomputera Franza Hoppera. W związku z tym kamieniem milowym rozwoju nauki Jeremie Belpois upublicznił za darmo większość odkryć poczynionych podczas tworzenia Lyoko i później walki z Xaną. (10)
Dzisiaj potencjał komputerów kwantowych został dużo efektywniej wykorzystany niż w Lyoko i możliwe, że przekroczył już możliwości Superkomputera Franza Hoppera. W świecie wirtualnym istnieje wiele materiałów o rozmaitych kolorach, fakturach i innych właściwościach fizycznych. Odtworzone, a także zmodyfikowane zostały skomplikowane tkanki roślinne i zwierzęce. (10)
Na potrzeby naukowe, edukacyjne, kronikarskie i rozrywkowe zostało szczegółowo odtworzonych i zasymulowanych w Internecie wiele historycznych lokacji i wydarzeń. Poza tym, samo rozpowszechnienie się technologii wirtualizacji doprowadziło do zrewolucjonizowania dziedzin takich jak medycyna (możliwe jest teraz materializowanie uszkodzonych tkanek z wysoką precyzją) i transport (powszechnym środkiem komunikacji jest niemal natychmiastowa podróż przez Internet). (10/14)
Życie w Internecie jest powszechne i pełne udogodnień. Zwirtualizowani mają stały dostęp do osobistego terminala, który pozwala m.in. na przechowywanie i otwieranie plików, np. graficznych i dźwiękowych oraz komunikację. (10/16)
Dostępne do kupienia są posiłki oraz napoje, które oddziałują na zmysł smaku i prawdopodobnie dostarczają organizmowi po rematerializacji wartości odżywczych. Istnieją także napoje alkoholowe obłożone podobnymi restrykcjami sprzedaży, jak w świecie rzeczywistym, więc prawdopodobnie mają podobne efekty. Można zakupić także substancje mające efekty po spożyciu charakterystyczne dla świata wirtualnego. (10/11/13)
Technologia wirtualna rozwija się nie tylko niskopoziomowo, ale też powstaje wiele skomplikowanych mechanizmów cyfrowych, jak np.:
– teleporty wewnątrzsektorowe, które rozpoznają, do kogo należy ekwipunek i przenoszą właściciela tylko z jego własnym ekwipunkiem. (16)
– pointery transferowe – programy, które potrafią sklonować strumień danych dewirtualizacji w pobliżu, a nawet przechwycić go całkowicie i po dewirtualizacji wysłać kogoś w inne miejsce. Można je wszczepić w czyjś kod. Nie wiadomo, czy to powszechna technologia, czy dostępna tylko Xan Guldur (więcej w sekcji Xan Guldur). Prawdopodobnie nie jest znana/legalna. (16)
Podróżowanie po wirtualnym świecie może przyjąć wiele form. Można się przelogować i zewnętrznie przesłać swój awatar do innej lokacji, lub skorzystać z portali międzysektorowych. Na pewno jeden z nich prowadzi do sektora-karczmy „Pod Zdechłym Kotem”. Między sektorami można się przemieszczać także przy użyciu wirtualnych łodzi podwodnych lub konwencjonalnie po osuszonych rejonach Cyfrowego Morza (13/16).
Historia Wojowników Lyoko:
Wraz z upublicznieniem technologii Superkomputera, do świadomości masowej przedostała się także ogólna historia walki z Xaną, jego zniszczenia i dokonań Wojowników Lyoko, jednak szczegóły dotyczące Superkomputera w Fabryce i wczesnych lat walki z wirusem nie są powszechnie znane. Sami wojownicy są prawdopodobnie rozpoznawalni i znani z imienia, nazwiska oraz wyglądu w Lyoko. (10/3/4)
Topografia Internetu
W tej chwili Internet zapełniony jest wirtualnymi światami, z których każdy może hostować jeden lub więcej sektorów. Dla uproszczenia światy wirtualne z jednym tylko sektorem także nazywa się sektorami.
Znane samodzielne światy/sektory:
– oryginalne Lyoko (Lodowiec, Pustynia, Las, Góry, Kartagina, Wulkan) (1)
– Kora (1)
– Pod Zdechłym Kotem – sektor poświęcony karczmie o tej samej nazwie, składający się głównie z samej karczmy i niewielkiego parku. Jeden z lokali cieszących się popularnością podczas turnieju, kiedy biesiadnicy zbierają się tam oglądać transmisje walk. Serwując napój „Zielony smok”, więcej w sekcji Ciekawostki (10/12/13)
– Xan Guldur – legendarny podróżujący sektor, więcej w sekcji Xan Guldur (2)
– Old Older Orb – jedno z 4 największych wirtualnych miast (13)
– Etoile en acier – jedno z 4 największych wirtualnych miast, z zamkiem w centrum (13)
– Nowy Sektor – najstarszy publiczny sektor, składający się z miasta i otaczających go wzgórz. Jego charakterystyczną cechą jest niebo o zmiennym kolorze (14)
– Międzysektor – ogromny fragment osuszonego Cyfrowego Morza, łączący ze sobą 7 tzw. sektorów centralnych. Jego promień wynosi co najmniej 3 dni drogi pieszo, prawdopodobnie o wiele więcej. Jest pustą płytą pełną brunatnego pyłu (16)
Oprócz tego istnieją w nieznanych ilościach:
– sektory-miasta (10)
– prywatne sektory poświęcone jednemu obiektowi (10)
– repliki Lyoko (2/13)
– wiele innych sektorów (2)
Możemy ponadto wyróżnić 4 największe sektory-miasta (wśród nich Old Older Orb i Etoile en acier) oraz 7 największych sektorów centralnych połączonych Międzysektorem. Nie wiadomo, czy te zbiory się pokrywają. (10/16)
Gra i gracze:
Światy wirtualne poza wszystkim innym służą także rozrywce, stąd w ogólnym slangu wirtualną rzeczywistość nazywa się także grą, w nawiązaniu do systemów RPG, a poruszające się po niej osoby graczami.
Istnieje system zdobywania ekwipunku oraz punktów doświadczenia traconych w momencie dewirtualizacji. (2)
Istnieje rozwijane oknno ekwipunku dostępne w osobistym terminalu, pozwalające przenosić łatwo wiele przedmiotów. (13)
Z uwagi na charakterystykę gry, w wirtualu dostępne jest wiele modyfikowalnych ubrań, narzędzi i broni o zmiennych parametrach fizycznych, a także moce, wszystkie możliwe do zakupienia, znalezienia lub wygrania. Dostępna jest także markowa odzież (1/5/11/12)
Z typowych elementów RPG w grze można znaleźć m.in. areny treningowe (np. w Etoile en acier) oraz zamieszkujące różne sektory NPC. (2/13)
Funkcjonują różne stowarzyszeni graczy lub NPC, takie jak gildie i klany. Wśród nich można wyróżnić Gildię Tizia – popularną szkołę trenującą wojowników do walki w grze. Jej uczniów i absolwentów można poznać po standardowym zapewnianym przez szkołę uzbrojeniu i uniformach. (1/2)
Istnieją tzw. Czerwoni Gracze (Player Killerzy) wykonujący zadania prawdopodobnie typu manhunt. Wydaje się, że są owianymi złą sławą świetnymi, niebezpiecznymi graczami. (2/10)
Na potrzeby Gry okazało się, że działania pewnych podprogramów sektorów można w niektórych kontekstach traktować jak moce postaci. (16)
Xan Guldur (2/13/16):
Xan Guldur to mroczna opuszczona forteca stale zmieniająca swoje położenie i prawdopodobnie największa tajemnica świata wirtualnego. Jest to jedyny znany sektor zdolny do samoistnego przemieszczania się.
W Xan Guldur występują zakłócenia uniemożliwiające intruzom m.in. korzystanie z osobistych terminali, sama forteca może też blokować komunikację na określonym obszarze, prawdopodobnie w całym sektorze, w którym aktualnie przebywa.
Wygląd Sektora
Xan Guldur jest sektorem utrzymanym kolorystycznie w odcieniach czerwieni i czerni. Samą fortecę otaczają rozległe zwyczajne targowiska, domy i dziedzińce, a także kompleks portowy – wszystko prawdopodobnie opuszczone.
Xan Guldur wydaje się mieć kilka ufortyfikowanych kondygnacji ciemnokrwistych murów, z których najwyższą jest sama forteca.
Wiemy o trzech wyróżnianych pomieszczeniach w fortecy:
– duża, prosta, pusta, ciemna geometryczna sala na jednym z najwyższych pięter, z której wychodzi jeden geometryczny korytarz w głąb fortecy, a naprzeciw wyjścia większość ściany zajmuje grube jednolite kryształowe czerwone okno. Ta ściana fortecy biegnie prawdopodobnie tuż przy samej krawędzi sektora
– kwadratowe pomieszczenie, w którego rogach stoją posągi czarnych panter, a w centralnej części z ziemi wyrasta niski próg o wymiarach 3m x 4m x 10cm. Na jego bokach wygrawerowane są tajemnicze symbole. Prawdopodobnie prowadzi do niego biegnący pod Xan Guldur tunel do którego wejście ulokowane jest na poziomie pierwszej kondygnacji murów
– pokój narad wojennych
Bestie z Xan Guldur
Xan Guldur jest domem dla wielu potworów zwanych bestiami lub abominacjami. Jednostki te są śmiertelnie niebezpieczne i trudne do pokonania. Wśród nich:
– czarne pantery – umięśniona czarne pantery z ogromnymi ostrymi cienkimi zębiskami. Nie posiadają ogonów, mają twardą skórę i dodatkowo opancerzone grzbiet i pysk. Jedynymi odsłoniętymi częściami ciała są brzuch i lśniące białe ślepia. Czarne pantery są jedną z największych zmór graczy. Są bardzo rzadkie i bardzo niebezpieczne. Ich czas reakcji jest bardzo krótki, doskonale unikają ataków, są bardzo agresywne
– stalowe pająki
– ćmy – wielkie ćmy plujące kwasem
– rakietowe gryfy – latające gryfy z wrośniętymi w grzbiet wyrzutniami rakiet
– skorpiony – gigantyczne skorpiony o wystrzeliwanym odwłoku na łańcuchu tworzącym czarne dziury
– centypody – gigantyczne stonogi uzbrojone w obrotowe działka laserowe o wysokiej częstotliwości
– czarne niedźwiedzie – opancerzone czarne niedźwiedzie potrafiące się teleportować
Prawdopodobnie istnieje ich o wiele więcej.
Marionetka
Marionetka jest najwyższą istotą w Xan Guldur. Wydaje się mieć potężne moce, takie jak przywołanie prawdopodobnie autonomicznych kukiełek na sznurkach awatarów różnych graczy. Takie kukiełki mają skopiowane oryginalne moce i uzbrojenie, a także wszystkie niespodziewane właściwości.
Ponadto Marionetka (lub samo Xan Guldur) może nadawać nowe moce graczom oraz wydaje się mieć dostęp do mocy aktywowanych zaklęciami i inkantacjami, takimi jak:
– Z słowa mojego, Pani tych ziem, odbierz temu człowiekowi ciało i przywdziej go na nowo! Nadaj mu postać naszych braci, byśmy mogli go otulić naszą ciemnością! Czarna Pantera! – po wypowiedzeniu przez Marionetkę inkantacji w opisanej wyżej sali z posągami i ołtarzem oczy posągów zaczynają się świecić, a stojący na platformie Tadeusz Różan przemienia się w Czarną Panterę. Prawdopodobnie inkantacja zadziała nie tylko na Tadeusza, nie zadziała wypowiedziana przez kogoś innego i może przemienić człowieka w inne rodzaje bestii z Xan Guldur.
– Inehrin de telle – kompresja osoby (być może dowolnego obiektu lub tylko bestii z Xan Guldur) w niebieskich płomieniach do formy kulki
– Abyss. An re liv – otworzenie niewielkiego czarnego portalu. Zastosowanie i właściwości nieznane, prawdopodobnie sposób podróży między sektorami. Wysyła obiekt przez portal w pulsie światła. Być może dwa osobne zaklęcia.
– Détruire omnes et omni – tworzy niszczącą kulę energii, która rozbija cel w rozżarzony pył
– Homine. En re liv – fala kinetycznej energii, która jednocześnie odmieniła Tadeusza Różana z pantery w człowieka. Być może dwa osobne zaklęcia.
Marionetka (i prawdopodobnie całe Xan Guldur) kiedyś było rządzone przez „Pana”. Według Marionetki „Pan” od lat nie wrócił do Xan Guldur i prawdopodobnie już nie żyje/nie istnieje.
Prawdopodobnie Marionetka była kiedyś i jest teraz posiadaczką przynajmniej jednego Sygnetu Xany – więcej w sekcji Mitologia Xany.
Atak na Etoile en acier
Ostatni raz, kiedy Xan Guldur było oficjalnie widziane, miał miejsce podczas niesławnego ataku na Etoile en acier. Latająca forteca niespodziewanie pojawiła się nad sektorem i wysłała bestie do walki. Po krótkim starciu przeważające siły Xan Guldur zwyciężyły i okupowały miasto było przez 3 dni. Potem zniknęła i od tego czasu nie ma o niej oficjalnych informacji.
Prawdopodobnie pośrednią przyczyną ataku na Etoile en acier jest bitwa stoczona w nieznanym czasie przez Marionetkę i Tadeusza Różana.
Cytat Marionetki: „Dla ciebie złamaliśmy nasz jedyny rozkaz. Dla ciebie rzuciliśmy Étoile en acier na kolana.”
Mitologia Xany:
W związku z rozpowszechnieniem informacji o Lyoko, do powszechnego obiegu wypłynęły także informacje o walce z Xaną. Czym naprawdę był wirus i co zdołał zrobić na świecie i w Internecie – to wszystko owiane jest tajemnicą.
W powszechnym mniemaniu Xana został zniszczony i nie zagraża już światu, takie zdanie utrzymują też Wojownicy Lyoko. Sugestie, że jest inaczej, traktowane są pobłażliwie jako teorie spiskowe. (4)
Mimo to wzmianki o Xanie i domniemane efekty jego działalność dalej są dostrzegalne dla nielicznych.
Sygnet Melanie
Melanie Dunbar, półfinalistka pierwszej edycji Turnieju posługiwała się pierścieniem zwanym Sygnetem Xany. Pozwalał on jej na tworzenie tarczy i emitowanie fali energii, zdawał się też być w stanie zarówno zwiększać, jak i zmniejszać efekty mocy dziewczyny. (4/11)
Dodatkowo Sygnet prawdopodobnie ranił samą noszącą, a także był w stanie komunikować się z nią przy pomocy wyświetlanych poleceń. Prawdopodobnie Sygnet Melanie pojawił się u niej na ręku podczas pierwszej wizyty w oryginalnym Lyoko, a potem zrematerializował się razem z nią. Powody nie są znane. (11/14)
W świecie rzeczywistym Sygnet jest opisywany jako niezniszczalny. Jednak później, przed półfinałami Sygnet Melanie uległ zniszczeniu i nie miała go w walce półfinałowej. W walce o trzecie miejsca Melanie ma go ponownie. Zasugerowane jest, że zniszczeniu uległ falsyfikat. (14/15)
Pozostałe Sygnety, Grób Xany, Sumienie Xany
Inny sygnet posiadał Charles Soule, który potem przekazał go Tadeuszowi „Ryszardowi” Różanowi. Zasugerowane jest, że ten konkretny Sygnet znajdował się kiedyś i być może także obecnie w posiadaniu Marionetki (więcej w sekcji Xan Guldur ). (14)
Sygnety zdają się być niezwykle wytrzymałe, zdolne do chronienia swoich nosicieli w świecie rzeczywistym oraz reagują na nazwany przez Charlesa Soule’a Grobem Xany grób Xaviera Schaeffera (obecnie zniszczony). Istnieje możliwość, że wszystkie powyższe informacje są mistyfikacją. (14/15)
Zasugerowane jest istnienie innych Sygnetów Xany, a także czegoś powiązanego z nimi – Sumienia Xany. (14)
Przebieg turnieju:
Zawodnicy przed walkami przygotowują się w lobby, tzw. Hali Wyjścia, w której dostępne są napoje i terminale pozwalające m.in. na załadowanie sobie stroju i uzbrojenia. Możliwe, że takich miejsc jest więcej niż jedno. (12/13)
Dopiero stamtąd zawodnicy przenoszeni są na Arenę. Ok. 30 sekund przed startem otaczają osobno czarne kwadraty, zamykając ich w „klatkach”, z których są przenoszeni na pole walki z zachowanie pozycji, w jakiej się znajdowali, w przeciwieństwie do klasycznej wirtualizacji. (12)
W „klatce” zawodnicy stoją osobno w ciemności mając przed sobą świetlisty fioletowy punkt. W tym czasie otrzymują standardowy komunikat o miejscu walki i przeciwniku (przynajmniej w jednej walce został wygłoszony przez damski głos):
„Witaj <imię zawodnika>. Twoim wrogiem będzie <imię i nazwisko przeciwnika>, walczyć będziecie w <nazwa sektora> aż do finałowej dewirtualizacji. Powodzenia” (10/12)
Po przeniesieniu się na pole walki zawodnicy pojawiają się kilka metrów nad ziemią na wyznaczonej kolistej powierzchni startowej. Do jej szczegółowego planu mają dostęp przed rozpoczęciem walk, plany reszty powierzchni Areny nie są oficjalnie dostępne (9/13)
Finałowe rozgrywki pierwszego Turnieju od ćwierćfinałów odbywały się w starym, oryginalnym Lyoko bądź oryginalnej Korze, wystąpiły jednak pewne modyfikacje: (11)
– podczas jednej z walk w Sektorze Polarnym pojawiły się niezidentyfikowane obiekty przypominające dmuchawce, pozornie nieszkodliwe, lekko kopiące prądem (11)
– podczas jednej z walk w Sektorze Leśnym wystąpiła niewidziana w serialu w Lesie struktura, wyrastająca z platformy skała (10)
Podczas walki mogą być wygłaszane komunikaty systemowe dotyczące np. pozostałych punktów życia lub efektywności ataków, dodatkowo prawdopodobnie w polu widzenia wyjątkowo zagubionym zawodnikom wyświetlają się lub odgrywają się komunikaty przypominające zasady. (11/12/13)
Zawodnicy na Arenie mają ograniczony dostęp do funkcji z Gry – nie mają dostępu do ekwipunku i innych podstawowych funkcjonalności, moce, uzbrojenie i wyposażenie jakie mają ze sobą na polu walki jest wcześniej zadeklarowane, ograniczone i regulowane zasadami. Prawdopodobnie zniszczone elementy uzbrojenia zawodników po pewnym czasie są im przywracane, a wykorzystane moce regenerują. (12/13/16)
Po dewirtualizacji na Arenie przegrany wraca do realnego świata. (9)
Walki z Turnieju są transmitowane i komentowane na żywo oraz nagrywane w internetowych stacjach telewizyjnych i cieszą się dużą popularnością. Dostępne do obejrzenia są m.in. nagrania z receptorów wzrokowych i słuchowych danego zawodnika, oraz widok z trzeciej osoby, z wielu perspektyw. Istnieje kultura spotykania się w wirtualnych pubach na kibicowanie podczas Turnieju. Same nagrania nadają się do bardzo precyzyjnej i szczegółowej analizy. (9/10/11/12/13/16)
Ciekawostki:
Zielony Smok – napój serwowany w Pod Zdechłym Kotem, prawdopodobnie doprowadza do niekontrolowanego użycia mocy i znacznego chwilowego wzmocnienia którejś ze specjalnych umiejętności użytkownika kosztem znacznego obciążenia organizmu w trakcie akumulacji mocy. W tym czasie osoba spożywająca może mieć problemy z chodzeniem i innymi funkcjami motorycznymi, W przypadku Sequilla Pradda-Dunbara napój spowodował nagłe uwolnienie mocy zgodnej z mocami zawodnika. (10/13).
Czarne ostrze – zwycięzca pierwszej edycji turnieju posługiwał się krótkim, 16-centymetrowym lekko wygiętym ostrzem, które przecinało się przez zdecydowaną większość znanych obiektów wirtualnych: zwyczajny ekwipunek, szkielet sektora, ataki energetyczne, tarcze ochronne, nawet anomalie grawitacyjne. Jest to broń jedyna w swoim rodzaju, nie jest powszechnie wiadomo skąd pochodzi i czy istnieją inne. Oryginał został prawdopodobnie zniszczony podczas walki w Xan Guldur, choć została też wtedy utworzona jego kopia o identycznym działaniu. Nie wiadomo, kto jest teraz posiadaczem broni – prawdopodobnie Charles Soule lub Tadeusz Różan. (12/14/16)
Pochodnie – w wirtualu istnieją możliwe do przechowania w ekwipunku pochodnie. Bo w sumie czemu nie? (13)
Waluta – prawdopodobnie nie istnieje wirtualna fizyczna waluta, tylko należności są dopisywane do rachunku danej osoby, lub ściągane z przypisanego konta. Istnieją jednak przy tym odpowiedniki realnych monet, a przynajmniej jedna ćwierćdolarówka. Z uwagi na kulturę Gry i RPGowość świata wirtualnego prawdopodobnie istnieją także wewnętrzne waluty niespotykane w świecie rzeczywistym, a także handel punktami doświadczenia i barter. Kwestia ekonomii w tym nowym świecie jest zatem dość mglista (12/13)
Zmiany płci – istnieje w świecie wirtualnym usługa zmiany płci awatara, nie jest jednak popularna, a lokale oferujące ją cieszą się złą sławą (13)
Oznaczenia numerów źródeł informacji w nawiasach
1. Karta Postaci Tamary Benedette
2. Karta Postaci Tadeusza Różana
3. Karta Postaci Sequilla Johannesa Pradda-Dunbara
4. Karta Postaci Melanie Dunbar
5. Karta Postaci Loyyda
6. Karta Postaci Klary Andrycz
7. Karta Postaci Charlesa Soule’a
8. Karta Postaci Aiyany Storm
9. Aiyana vs Klara
10. Tadeusz vs Sequill
11. Melanie vs Loyyd
12. Charles vs Tamara
13. Aiyana vs Tadeusz
14. Charles vs Melanie
15. Melanie vs Aiyana
16. Tadeusz vs Charles
Autor: Qazqweop