Wywiad z Sophie Decroisette – luty 2007

Prezentujemy wywiad z główną scenarzystką serialu, Sophie Decroisette, przeprowadzony przez redakcję CodeLyoko.fr na początku 2007 roku, przed premierą czwartego sezonu. Rozmowa ta nigdy wcześniej nie była prezentowana polskiego czytelnikowi. Postanowiliśmy ją opublikować z racji jej historycznej wartości, oraz dla porównania z inną rozmową, którą zamieściliśmy na naszych łamach w 2017 roku: http://www.kodlyoko.hpu.pl/news.php?readmore=418

Witaj Sophie! Na początek: czy wiesz, kto wymyślił Code Lyoko?

Byli to Tania Palumbo i Thomas Romain (studenci Szkoły Gobelinów).

Gdy przybyłaś do ekipy, to Garage Kids już się zmieniło w CL?

Nie, ta zmiana nastąpiła długo po tym, jak dołączyłam, i było to poprzedzone wieloma rozmowali z Jerome.

Czy możesz opowiedzieć nam o poszczególnych etapach zmian? Sporo rzeczy się pozmieniało, Garage Kids to dość niejasny projekt, nie wiemy zbytnio, co to było i dlaczego stało się CL.

Na poziomie koncepcyjnym sporo myśleliśmy nad tym, by wszystko było spójne. Na początku mieliśmy pomysły, ale żadnego tła fabularnego, więc to uniwersum było bardzo wąskie. Wiem dlaczego Aelita jest w Lyoko, to część przedakcji – czegoś, co działo się przed początkiem serialu (kim był Franz Hopper i co zrobił…). Niektóre rzeczy zostaną tajemnicą, ale ja znam wszystko.

Czy zmieniliście nazwę podczas pracy nad tłem fabularnym?

Ekipa produkcyjna uznała, że “Garage Kids” to niezbyt jasny tytuł… ale to samo możecie powiedzieć o “Code Lyoko”.

A skąd się taki tytuł wziął? Dlatego, że Aelita wpisuje kod Lyoko w każdym praktycznie odcinku 1 sezonu?

Nie. Lyoko znaczy “podróż” po japońsku. Wpadły na to Tania oraz ówczesna manager produkcji, Anne de Galard.

Wielu fanów się zastanawia, czy inspirowaliście się “Matrixem”?

Myślę że Tania i Thomas kochają ten cykl.

Gdy tworzyliście 1 serię, to myśleliście już o drugiej i trzeciej?

Nie, ja tylko tworzyłam przedakcję po pierwszej serii. Ale gdy pisałam drugą, wiedziałam że jeszcze coś po niej będzie.

Dla przykładu: czy w momencie pisania o Kartaginie decydowałaś już o tym, żeby istniała Komora Rdzenia?

Nie, znałam tylko główny pomysł, ale nie wszystkie jego detale.

Czy po stworzeniu serii możesz ją sobie oglądać kiedy tylko chcesz?

Tak, widziałam prequele jakiś czas temu.

Czy twoim zdaniem Code Lyoko osiągnie międzynarodowy sukces?

Code Lyoko już taki sukces osiągnęło. Mieliśmy niewiarygodne wyniki oglądalności na Cartoon Network, takie, których bardzo mało francuskich produkcji mogło osiągnąć.

Spodziewałaś się, po starcie emisji pierwszej serii, że będzie to taki sukces?

Szczerze mówiąc nie. Cieszyłam się pracą nad tym sezonem, ale nie spodziewałam się, że będzie on tak udany, więc tym bardziej jestem szczęśliwa, szczególnie, że to rzadki rezultat. Żaden z dotychczasowych seriali, nad którymi pracowałam (a mam ich około 40 na koncie) nie osiągnął takiego sukcesu.

Ilu ludzi pracuje nad każdym odcinkiem i ile czasu to zajmuje?

Takich bardzo dokładnych informacji na ten temat to nie mam, Jerome jest lepszą osobą do takich pytań. Mogę powiedzieć, że napisanie jednego 26-minutowego odcinka trwa od 2 do 3 tygodni, potem trochę trwa animowanie w Chinach, ale detali nie znam.

Jak przebiega pisanie? Skąd się biorą pomysły, jak są przydzielane zadania, kiedy się włączasz do pracy? Bo jak rozumiem, nadzorujesz tworzenie, ale sama też piszesz odcinki?

Tak, jednocześnie tworzę scenariusze, jak i jestem dyrektorem scenarzystów (poza 4 serią). Generalnie to pytam na początku moją ekipę o wstępny pomysł. Sama dla siebie napisałam sporo takich zalążków… Potem, jeśli mi się taki pomysł spodoba i wszyscy się na niego zgodzą, następny krok to streszczenie (na około 4 strony). Ostatni etap to scenariusz. Między każdym krokiem reżyser, ekipa produkcyjna oraz nadawcy wyrażają swoje opinie, a my dokonujemy poprawek scenariusza.

I ile czasu zajmuje taki proces, jeśli chodzi o jeden odcinek?

Od wstępnego pomysłu do końcowego scenariusza około 3 tygodniu, ale może to być więcej czasu, jeśli różni ludzie zapoznający się z projektem wolno go czytają albo przedstawiana historia nie przypada im do gustu. Mogę też powiedzieć, że zazwyczaj zatwierdzamy 4 scenariusze miesięcznie.

Czy jesteś jedną z tych osób, która proponowała wielkie zmiany, takie jak występowanie mocy Aelity, wejście Williama do grupy i inne tego typu rzeczy?

Prawde mówiąc to producenci i reżyser też są w to zaangażowani. Ale zazwyczaj to Jerome i ja proponujemy tego typu zmiany.

Czy wszyscy się na nie zgadzaliście, czy też były jakieś kłótnie? Na przykład: czy ktoś protestował przeciwko wstąpieniu Williama do grupy?

Nie, wszyscy zgodzili się z naszą ideą zrobienia z Wiliama czarnego charakteru.

Jak się dzieli odcinki pomiędzy pisarzy? Zauważyliśmy, że nie każdy napisał tyle samo odcinków. Bruno Regeste i Laurent Turner na przykład napisali mnóstwo odcinków, szczególnie tych kluczowych dla fabuły albo kończących dane serie. Natomiast są tacy, którzy napisali tylko jeden czy dwa odcinki, na przykład Karine Lollichon, która stworzyła tylko odcinek 37.

Mam całą ekipę pisarzy. Jedni tworzą szybciej, inni wolniej. Jedni się bardziej zainspirowali przy pracach nad CL, a inni mniej. Jedno jest jasne, ja sporo napisałam, tak jak na przykład Bruno Regeste.

Kończąc ten wątek, to zauważyliśmy także, że niektórzy pracują w parach, tak jak Alain Serluppus i Frederic Lenoir.

Tak, pisarze lubią pisać w parach. To samotnicza praca, więc fajnie tutaj mieć partnera.

Czy ci, którzy tworzyli 1 serię, kontynuowali pracę przy kolejnych?

Wielu pisarzy zrezygnowało po pierwszej serii, ale cztery osoby zostały: Regeste, Merle, Francois i ja.

Macie kontakt z tłumaczami na język angielski i inne języki?

Niestety nie, ale uważam, że wykonują oni dobrą robotę.

W jednym ze scenariuszy jest wzmianka, że w angielskim dubbingu lekcja włoskiego powinna być zamieniona na lekcję francuskiego. Czy to twoja poprawka?

Nie, myślę że to Jerome wymyślił, on o wielu sprawach decyduje, ale to jego prawo jako reżysera.

Czy wiesz, kto cię zastąpi na stanowisku szefa scenarzystów w 4 sezonie?

Bruno Regeste, pracował nad wcześniejszym seriami.

A czy ty będziesz coś pisać w tym sezonie?

Tak, stworzyłam już 3 albo 4 odcinki, a wraz z Bruno tworzymy finałowe epizody.

Dlaczego w 12 odcinku została ucięta scena? Ta, w której Sissi coś wyznaje Ulrichowi?

Tu musiał być problem jakiś problem w kwestii montażu, tak myślę.

Czy to ty wymyśliłaś wszystkie przygody Jima?

Tak, to był mój pomysł, ale pozostali pisarze dołożyli też swoje pomysły. Początkowo jednak to wszystko miał być tylko żart.

Masz swój ulubiony odcinek?

Bardzo lubię “Równoległą rzeczywistość” i “Kontakt”, ale fajne też są prequele.

Jesteś zadowolona z końcowego efektu, czy też masz czasem powody do rozczarowania tym, jak ostatecznie wygląda odcinek?

Nie, ja uwielbiam to co robi Jerome i myślę, że wspaniale sobie radzi jako reżyser. Poza tym sporo pracy wykonujemy wspólnie, tak więc bardzo rzadko jestem rozczarowana.

Przejdźmy teraz do postaci. Czy wiesz, skąd się wzięły imiona naszych bohaterów? Bo na przykład Aelita nie jest często spotykanym imieniem.

Ja tego nie wiem, ale myślę, że wpadli na to Tania i Thomas. Z drugiej strony, są takie imiona, William, czy też innych uczniów, które wymyśliliśmy wraz z Jeromem. Tak samo nie wiem, skąd się wzięła nazwa XANA, gdy przyszłam do ekipy, to już tak było.

Skąd wziął się pomysł na znak XANY?

Nie mam pojęcia. Wygląda jak logo NOOS (francuska sieć kablowa).

Ta kwestia była początkowo niejasna, ale zrobiła się bardziej klarowna pod koniec 2 sezonu… XANA to faktycznie virus, a nie sam superkomputer?

Tak, XANA jest programem działającym w superkomputerze kwantowym w fabryce, z tego właśnie komputera uciekł.

Czy wiesz, kto zaprojektował nowy wygląd bohaterów w 4 sezonie?

Tania stworzyła modele, zarówno w 2D i jak w 3D, te ostatnie w studiu w Angouleme. Ja niczego na poziomie wizualnym nie tworzyłam. Czasem tylko podrzucałam swoje pomysły, ale to wszystko. Na przykład Scypozoa. Ja i Jerome chcieliśmy, aby istniał potwór mogący zabierać pamięć. Dlatego Tania wymyśliła Scyfozoę. A jeśli chodzi o nowy wygląd – powiedziano mi, że coś takiego jest i pracowałam z tym.

Czy to ty wymyśliłaś Aellitę?

Nie stworzyłam jej, ale rozwinęłam jej historię. Początkowo, na poziomie samego charakteru, było coś wiadomo co prawda, ale dodałam tam pewne elementy…

Dlaczego wygląd Aelity zmienił się między odcinkiem 26 a 27. Inaczej się ubiera, ma inną fryzurę, a jej oczy nie są już zielone.

Myślę, że to wynika z większych zmian, jakie zaszły między sezonami.

W wielu kreskówkach wygląd bohaterów zmienia się bez żadnego uzasadnienia. Czy w 4 sezonie ta zmiana będzie jakoś wyjaśniania?

Myślę, że to jest uzasadnione, bo to będzie związane z opowieścią.

W sezonach od 1 do 3 nasi bohaterowie nie dorastają, między 2 a 3 serią zaczynają nowy rok szkolny, ale w 4 serii muszą nieco dorosnąć. Czy w związku z tym oni dalej będą chodzić do Kadic?

To, że bohaterowie się nie starzeli do teraz, wynika z ograniczeń nakładanych przez nadawców telewizyjnych. Jeśli postacie zaczęłyby dorastać, zmieniłaby się grupa docelowa serialu, a nadawcy tego nie chcą. My jednak chcemy być wiarygodni, dlatego w 4 sezonie nieco dorosną. Myślę że głosy zostaną te same. A jeśli o Kadic chodzi… to jest łączona podstawówka i liceum, więc nie ma tu problemu.

Dlaczego bohaterowie ciągle mają te same ubrania, gdy są na Ziemi?

Ponieważ w innym wypadku musielibyśmy tworzyć modele od nowa do każdego odcinka, a to zbyt drogie. To kwestia budżetu, a także zdolności do rozpoznawania postaci. Spójrzcie na przykła na Gastona Lagaffe, on ciągle nosi ten sam sweter i sandały. (od redakcji polskiej: jest to postać ze słynnego belgijskiego komiksu, powstała w latach 60-tych).

Zauważyliśmy pewne oszustwo, gdy przychodzi do momentu, w którym Jeremie wchodzi do Lyoko… nigdy go tam nie widzieliśmy! Czy to się zmieni w 4 sezonie?

Nie. Szczerze mówiąc, to postać Jeremiego nie ma nic wspólnego z takimi akcjami, on jest komputerowcem, a nie wojownikiem. Nie potrafię sobie go wyobrazić w Lyoko, ale jeśli widzieliście wszystkie odcinki, to możecie się domyślać, że wyglądałby śmiesznie.

Czy masz swoją ulubioną postać?

Tak. Uwielbiam Jima! Ale jeśli chodzi o głównych wojowników, to kocham ich wszystkich. Szczególnie dobrze pisze mi się Odda, bo jest zabawny, a takimi postaciami łatwiej się kieruje.

Sporo fanów zastanawia się nad wątkami miłosnymi. Relacja między Ulrichem a Yumi nieco ostygła w 3 sezonie, między Aelitą a Jeremiem nic się nie zmieniło, a Odd wciąż jest singlem. Czy to się zmieni?

Szczerze mówiąc to chciałabym dać więcej wątków miłosnych w serialu, ale nie można zbytnio tego zrobić, ponieważ widownia amerykańska woli, gdy jest sporo akcji. Ale jeśli chcecie wiedzieć, to Ulrich i Yumi są w sobie głęboko zakochani, a Odd dalej będzie singlem.

Więc serial nie jest aż tak francuski…

Ano, to wygląda tak, że serial jest francuski, ale amerykański nadawca ładuje w to sporo kasy, więc musimy to tworzyć tak, aby wszyscy byli zadowoleni.

Czy zdarzyło ci się rozdzielać prace przy odcinkach z wątkami miłosnymi? Wyobrażam sobie, że twórcy “Rutyny” mogli się czuć uprzywilejowani.

Tak naprawdę to przy tego typu wątkach jest dwoje specjalistów: Bruno Regeste i ja.

Czy nadawcy ograniczają was przy pisaniu tego typu scen?

Tak, tutaj trudno jest pokazać pocałunek, bo Amerykanie blokują takie rzeczy.

Ale w jednym z odcinków drugiego sezonu tych pocałunków było więcej niż w całej reszcie serialu.

To, co widzimy w “Pocałunku XANY” to raczej żarty, a nie coś poważnego.

Czy możliwy jest związek Odda i Aelity? Ten temat wywołuje na forum wielkie kontrowersje.

Myślę, że nie. Jeremie jest zbyt zazdrosny.

Wiadomo już może, jaki będzie finał, jeśli chodzi o relacje Yumi i Ulricha?

Jak na razie nie wiem, jak to się potoczy, na ten moment pracuję przy ostatnich odcinkach 4 sezonu. Chciałabym, żeby się pocałowali, ale tutaj nic nie jest pewne. W każdym razie skończy to się pozytywnie.

Przejdźmy teraz do delikatnego tematu – 4 sezon. Na początek o emisji i ilości odcinków… 30 czy 40?

Czwarty sezon ma 30 odcinków. Faktycznie rzecz biorąc to sezony 3 i 4 mają łącznie 45 odcinków, z czego 15 przypada na trzeci, i on na pewno będzie przypomniany przed premierą czwartego.

A kiedy zobaczymy nowe odcinki?

Tutaj nie mam pewności… pisanie się skończy w styczniu, potem jest sporo pracy przy innych aspektach. Pierwsze odcinki będzie można pokazać wtedy, gdy będziemy pracować nad ostatnimi, ale myślę – choć mogę się mylić – że to nie prędzej niż na początku roku szkolnego 2007/08.

To dłużej niż by wynikało z informacji, które uzyskaliśmy od MoonScoopa (część sezonu od marca 2017, reszta odcinków w drugiej połowie roku). Tak czy inaczej, dzięki za informację, spytamy się jeszcze w firmie o potwierdzenie.

Może to być wiosną 2007.

Czy bohaterowie wreszcie będą mogli wejść samodzielnie do sieci?

To, co mogę wam powiedzieć, to to, że w 4 sezonie dalej będzie walka z XANA, ale więcej wam nie powiem, żeby nie spoilerować początku sezonu…

Skoro XANA jest w sieci i nie ma już wież, to czy dalej będzie w stanie używać swoich sztuczek, jak xanafikacje? Czy dalej będzie atakować?

Są różne możliwości…

Jest trochę informacji z oficjalnej strony, które chcielibyśmy zweryfikować. Napisano tam, że sieć to tak naprawdę Cyfrowe Morze. Czy to prawda? Czy Lyoko jest światem utworzonym w sercu sieci?

Zobaczycie w 4 sezonie, wszystko będzie wyjaśnione. Ale sieć to internet, wszystkie połączenia między komputerami na świecie.

A serce Lyoko, czy to tylko jego rdzeń, czy coś więcej, jak na przykład Lyoko samo w sobie?

Nie, to tylko rdzeń.

Pomijając już fakt zmiany ubrań, to czy będzie jakiś związek między dotychczasowymi mocami wojowników Lyoko a nowymi mocami wojownikó Sieci? Dla przykładu, czy Yumi dalej będzie w stanie używać telekinezy?

Postacie zachowają swoje moce i cechy (Odd jak kot, wygminnastykowana Yumi), ale pojawią się też nowe rzeczy.

Czy Franz Hopper będzie uratowany i czy dowiemy się czegoś nowego o tajemniczej przeszłośći Aelity?

Zobaczcie w ostatnim odcinku 4 sezonu… to, co teraz mogę powiedzieć, to że powrót Hoppera będzie istotny w tym sezonie.

A czy zobaczymy wszystkie brakujące elementy historii Franza, Aelity i Lyoko?

Nie, wszystkiego nie zobaczycie, bo całość jest bardzo skomplikowana i nie jest aż tak istotna.

A jeśli chodzi o projekt Kartagina, facetów w czerni… dowiemy się czegoś?

Tak, ale niezbyt dużo

Czy sekret wojowników Lyoko będzie ujawniony?

Sekret Superkomputera? Nie mogę nic powiedzieć…

Czy serial skończy się po 4 sezonie?

Koniec 4 sezonu jest prawdziwym końcem (nie będzie żadnego cliffhangera), ale nie wiem, czy będzie następny… to sprawa producentów.

Jeśli przy tym końcu jesteśmy… czy ostatnie sceny serialu nie będą zbyt “przeciążone”? Słyszałem, że w ostatnim odcinku ma być sporo akcji, ale będzie też czas na to, by zobaczyć, iż bohaterowie uświadomią sobie koniec swojej przygody i będą wspominać to, co zostawiają za sobą.

Tak, to będzie PRAWDZIWY koniec, ale nic więcej nie mogę powiedzieć!

Więc to nie będzie przeładowane? Bo obawiam się takiego scenariusza: koniec walki, 2 minuty przerwy i koniec. Wolę dobre zakończenia.

Ono będzie drobne, zobaczycie. Właśnie je piszę…

A będzie bardziej szczęśliwe czy… tragiczne?

Nie mogę powiedzieć! Trochę dramatyzmu wystąpi, ale skończy się dobrze.

Mamy kilka pytań o 4 sezonie, na które chcielibyśmy uzyskać odpowiedź “tak/nie”.

Żaden problem.

Czy pojawią się nowe postaci, potwory czy sektory?

Tak.

Nowy wojownik Lyoko?

Nie.

Czy któregoś z bohaterów spotka tragiczny finał?

Nie… cóż, sami zobaczycie.

Czy będzie nowa czołówka?

Nie wiem…

Czy Franz Hopper odegra ważną rolę? Chodzi o to, czy będzie się angażował w walkę z Xaną, czy też jego udział się nie zmieni.

Tak, Hopper będzie istotny, ale więcej nie mogę powiedzieć.

Czy zobaczymy Xanę we własnym wcieleniu?

Wolałabym o tym nie mówić, poza tym i tak nie mogę…

Czy zobaczymy rodziców bohaterów? Bo tak naprawdę poza rodziną Yumi innych nie widzieliśmy praktycznie.

Tak, pojawią się w pewnych momentach.

A czy pojawi się rodzina Odda? Słyszeliśmy tylko głos jego matki.

Nie wiem. Chcę wam przypomnieć, że nie reżyseruję tego sezonu, a tylko piszę niektóre odcinki, więc nie znam detali całego sezonu.

Wielu fanów zastanawia się, czy będzie możliwość zwiedzenia studia produkcyjnego.

Niestety nie znam ludzi ze studia w Angouleme, gdyż scenariusze piszemy w Paryżu.

Czy jest szansa, aby spotkać się z aktorami podkładającymi głosy pod postaci?

Nie wiem…

Czy jest coś takiego jak “Biblia Lyoko”?

Tak, to istnieje, ale jest to tajemnica. Nie sądzę, żeby kiedyś była wydana na sprzedaż, bo to wyjątkowa rzecz, zawiera wszystkie informacje o każdym sezonie.

Dla pewności: to, że jest już prequel “Xana się budzi” oznacza, że nie będzie osobnego filmu.

Nie będzie.

Czy pojawi się CD z muzyką z serialu? Bo tak w sumie to kawałki Subdigitalsów zbyt wiele z serialem nie mają wspólnego poza “Break away” używanym w napisach końcowych, w tym przypadku znamy część tekstu piosenki, a to bardziej przypomina krążek promocyjny kapeli rockowej.

Myślę, że niedługo taka płyta powinna się pojawić, ale przyznam się, że muzyka to nie mój obszar, bo ja tylko napisałam tekst hitu Subdigitalsów.

Wiemy, że niedługo ma się pojawić gra na konsolę Nintendo 3DS, czy tworzyłaś do niej scenariusz?

Nie mam z nią nic wspólnego, wiem tylko że są wykorzystane pewne elementy serialu.

Czy pierwszy sezon serialu pojawi się na DVD?

Nie mam pojęcia, ale chciałabym, żeby tak było, wtedy moglibyśmy mieć cały serial w ładnym zestawie.

Tłumaczenie: Jeremie_96, lipiec 2020